تازه ها
عضویت در خبرنامه

12341

آمار سایت
  • بازدید امروز: 2016
  • بازدید دیروز: 1164
  • بازدید هفته: 10246
  • کل بازدیدها: 1046582

از دست دادن تمرکز و اعتماد به نفس یکی از مهم ترین علل افت عملکرد بازیکنان است .

تمرکز معمولا بعد از انجام یک خطا یا یک اشتباه از دست می رود و متعاقب آن عملکرد عملکرد بازیکن در طی زمان های بحرانی مسابقه مختل می شود.

راه مواجهه با این مشکل این است که بازیکن تکنیک« عبارات یادآور» را به کار گیرد.

تمام کلمات و عباراتی که ورزشکار در طی مسابقه زمزمه می کند یا از فکرش می گذرد، از جمله عبارات یادآور هستند.

عبارات یادآور چیست؟

یک عبارت یادآور، عبارتی است کوتاه که یادآور این نکته است که تمرکزتان را بازیابی کنید.

عبارت یادآور همچنین به شما کمک می کند که افکار پریشان و منفی را که بر عملکردتان اثر می گذارند، متوقف کنید.

✅ویژگی های عبارات یادآور

این عبارات باید چنین باشند:

۱-       فردی باشد

شما باید عبارتی را پیدا کنید که برای خودتان مؤثر باشد، ممکن است یک کلمه مثل “سرسخت” برای شما موثرباشد به نشانه اینکه من  بازیکن سرسختی هستم.

ممکن است یک کلمه مانند “می توانم” باشد که نشان می دهد من به توانایی های خود اعتقاد دارم.

یک راه برای ساختن عبارت یادآور این است که از خود بپرسیم، “اگر من بهترین  بازیکن بودم، چگونه عمل می کردم”؟

اغلب اوقات، بازیکنان این سؤال را با کلماتی مطمئن و با شکل گیری تصاویری در ذهن پاسخ می دهند.

شما هم زمانی صرف کنید و فکر کنید که به سؤال بالا چه پاسخی می دهید؟ زیرا عبارتی که برای شما قابل قبول باشد مؤثرترین عبارت خواهد بود.

۲-       مثبت باشد.

برای اینکه بازیابی تمرکز بعد از انجام خطا آسان شود،عبارت یادآور باید مثبت باشد.

گفتگوهای درونی منفی بازیکن که با عملکرد ضعیف پیوند می خورند، زیان بخش و مضطرب کننده خواهند بود.

نکته مهم : همواره بر عبارتی تمرکز کنید که شما را به اوج می رساند.

به یاد داشته باشید که زیاد از خود انتقاد نکنید؛ “چه اشتباه وحشتناکی ”، “دیگه تمومه”، “خراب کردی ”! عباراتی هستندکه احتمالاً وضعیت را بدتر خواهند کرد.

۳٫  کوتاه باشد

عبارات یادآور مناسب و کوتاه، به بازیافت سریع تمرکز کمک می کنند.

عبارت طولانی “من تمرکز خودم را در هنگام پاس دادن حفظ می کنم” زیاد سودمند نیست بلکه عبارت یک کلمه ای مثل “تمرکز” یا “محکم ” از عبارات طولانی اثرگذار تر است.

چگونه باید عبارات یادآور را در طی مسابقه به کار گرفت؟

به کارگیری یک عبارت یادآور برای حفظ یا بازیافت تمرکز در طی مسابقه دشوار نیست، اما نیاز به تمرین دارد.

 عبارت یادآور را بهمراه یک نفس عمیق بازگو کنید تا تمرکزتان را باز یابید و تنش عضلانی را که به دلیل اضطراب ایجاد

شده کاهش دهید

بنابراین زمانی که احساس می کنید تمرکز ندارید یا نمی توانید پس از یک اشتباه متمرکز شوید، از عبارات یادآور استفاده کنید .

مراحل به کارگیری عبارت یادآور بشرح زیر است:

هوا را از طریق بینی تان طی ۴ شماره فرو برید؛

برای ۱ یا ۲ ثانیه آن را نگه دارید؛

هوا را از طریق دهانتان طی ۴ شماره بیرون دهید؛

•در حالیکه عمل بازدم را انجام می دهید، عبارت یادآور خود را در ذهن بیان کنید؛

• بازدم و عبارت یادآور را به عنوان کمکی برای بازیافت تمرکز در مسابقه به کار گیرید؛

تمرین عبارات یادآور

مؤثر واقع شدن استفاده از عبارات یادآور نیاز به تمرین دارد . پس از اینکه عبارت فردی و قابل قبول خود را انتخاب کردید، آن را بارها و بارها در موقعیت های مختلف تمرین کنید . مثلاً زمانی که روی پاس دادن یا جاگیری تمرین می کنید، روی عبارت یادآور بازیافت تمرکز خود کار کنید و نفس عمیق شکمی بکشید؛ در نتیجه این تکنیک در مسابقه مؤثرتر عمل خواهد کرد.

بعد از تمرین این تکنیک، متوجه خواهید شد که استفاده از آن در مسابقه و موقعیت های استرس زا برایتان راحت تر شده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 − دو =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

خرید vpn