تازه ها
عضویت در خبرنامه

12341

آمار سایت
  • بازدید امروز: 160
  • بازدید دیروز: 1025
  • بازدید هفته: 11120
  • کل بازدیدها: 996156

در ادامه ی توضیحات قبلی به بررسی باید ها و نباید های ریکاوری با یخ میپردازیم.

۱-  دمای وان یخ باید ۵۴ تا ۶۰ درجه فارنهایت یا(۱۲.۲ تا ۱۵.۵ درجه سانتی گراد) باشد. با ۱۵.۵ درجه شروع کنید و کم کم آن را به ۱۲.۲ درجه برسانید.

۲-  در تنظیم دمای مناسب باید به آستانه تحمل هر فرد نسبت به سرما هم توجه داشت و محدوده مطلوب هر ورزشکار (comfort zone ) را به شکل اختصاصی بدست آورد. حتی برخی که حساسیت های ویژه به سرما در ناحیه انگشتان پا دارند می تونند چکمه های پلاستیکی مخصوصی رو استفاده کنند.

۳- حداکثر زمانی که ورزشکار  مجاز به ماندن در حمام یخ هست ۶ تا ۸ دقیقه است. در شرایط کاملا کنترل شده و تحت نظر هیچگاه این زمان نباید بیش از ۱۰ دقیقه شود.

۴-  فکر نکنید هر چقدر آب سردتر باشد، بهتر هست. هیچگاه برای مدت طولانی در آب کمتر از ۱۲.۲ درجه نمانید.

۵- آبی که جریان دارد و متحرک هست سردتر از آب ساکن می باشد. مثل موقعی که در حال حرکت با دوچرخه در هوای سرد هستید هوای متحرک احساس سردتری را به بدن انتقال میدهد.
پس در وان های جت دار (موتور دار) دما را باید با یک درجه دقیق کنترل بشود.

۶-  اگر امکان اکتیو ریکاوری به شکل حرکات ورزشی سبک در وان یخ باشد دمای آب را می توان تا درجه ۱۵.۵ الی ۲۳.۸ درجه سانتیگراد بالا برد چرا که هنگام حرکت دمای آب سرد مثل حالت لرز کردن در باد هنگام دوچرخه سواری سردتر حس می شود.

۷- تا آنجا که امکانش هست پروسه را ساده کنید. از پرسنل فیکس و کارآزموده استفاده کنید که غوطه وری در آب تجربه جدید و عجیبی بنظر نیاید. حتی اگر درمجاور سالن ورزشیتان رودخانه،  دریاچه یا اقیانوس هست می تونید وان یخ رو از  آب  طبیعی تهیه کنید.

۸- Untitled-1-5-1140x445 بلافاصله بعد از آب یخ دوش آب گرم بگیرید تا از کنتراست دمای آب یخ و  گرم عضلات بخوبی بهره ببرند. می توانید البته از یک سویئت شرت یا یک پتو هم استفاده کنید. اگر تمایلی به دوش گرفتن ندارید اما حتما  باید گرمای کافی به بدنتان برسانید.

دکتر سارا کاویانی،  پزشک متخصص پزشکی ورزشی مرکز پزشکی فیفا در ایران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هفت − = 2

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

خرید vpn خرید kerio خرید وی پی ان