تازه ها
عضویت در خبرنامه

12341

آمار سایت
  • بازدید امروز: 132
  • بازدید دیروز: 1413
  • بازدید هفته: 10672
  • کل بازدیدها: 1561642

1

کتاب مربیگری فوتبال مجموعه ای کامل و پر ارزش در حوزه فوتبال و آموزش آن است که به کوشش کارشناسان و متخصصان فدراسیون جهانی فوتبال تدوین و منتشر گردیده که شامل یازده بخش مجزا می باشد که به تفصیل به بحث آموزش مسائل نظری فوتبال مدرن می پردازد و برای همۀ بخش ها، تمرینات و انواع آن را توضیح می دهد.

بخش تمرینات به گونه ای طراحی شده که مربی می تواند با استفاده از اصول ارائه شده تمرین های جدیدی طراحی نماید.

به گفته سپ بلاتر کتاب مربیگری فوتبال بخشی از اساسنامه فنی فیفاست که می تواند طراحی تمرین را به خوبی به مربیان آموزش دهد.

بخش هایی از کتاب

باید اعتراف کرد امروز دیگر برخلاف سابق فوتبال در هر لحظه از زمان درحال تغییر ودگرگونی است , این بازی همیشه درحال توسعه , پیشرفت و تسخیرجهان است , دیگر مرزها برای فوتبال معنائی ندارد ومرزهای خاکی برروی بازیکنان گشوده شده وهمه باشگاههای دنیا درحال سفروبرگزاری مسابقات  درسطوحی بصورت مستمرهستند  و مسائل مالی واقتصادی بصورت مستقیم درفوتبال دخیل بوده وآن رابه شدت تحت تاثیر قرارداده است ومیتوان مدعی بود که این ورزش دراوج دوران شکوفائی ونبوغ خودبسر برده واین پیشرفت همچنان باسرعتی زیاد بجلومی رود .

فوتبال نسبت به گذشته سریعتر , قوی تر , تکنیکی تر وتاکتیکی تر شده وبازیکنان و باشگاه هائی موفق ترهستند که بتوانند دراین بخشها خود را کاملتر وقوی تر کنند.

۱-    سرعت بازی افزایش یافته واین سرعت نه تنها دربازی دیده می شود بلکه سرعت اجرای حرکات مهم واساسی فوتبال مانند ( دراختیارگرفتن توپ , پاس دادن , شوت کردن , تصمیم گیری درفوتبال ) نسبت به قدیم افزایش یافته است .

۲-    برای تصاحب توپ درزمین جنگهای انفرادی ودوئل های فردی سخت تر شده وتیمها وبازیکنان بجهت موفقیت وپیروزی درمقابل حریفان خود وگرفتن ودراختیار داشتن توپ سخت کوش تر و مبارزتربوده ودراین جنگ تمام عیار مجهز به قوای جسمانی وآمادگی جسمی خوبی شده اند .

۳-     سطح فنی وتکنیکی وقدرت بازی باتوپ بازیکنان بصورت فزایندهای افزایش یافته وبرای داشتن تیمی قوی تربیت بازیکنان فنی وبا قابلیت فنی بالا امری ضروری وغیرقابل انکاراست .

۴-     دربخش تاکتیکی نیز تنوع در شیوه های بازی و ارائه سبکهای  مختلف وتقابل این سبکها با هم جذابیت خاصی رادر فوتبال بوجود آورده است روشها وسیستمهای که میتوان ۲-۴-۴ , ۲-۵-۳ , ۱-۳-۲-۴  , ۱-۵-۴  , ۱-۶-۳ , ۳-۳-۴  وغیره رانام برد اما نکته کلیدی درفوتبال مدرن کنترل ضرب آهنگ بازی است که این مهم هنوز در فوتبال ما به چشم نمی خورد وتیم ها نتوانسته اند دراین بخش کار خود را توسعه دهند . مربی تیم ملی فرانسه وآژاکس شیوه نوینی ازبازی را ارائه نمود که درآن عمل پرس مدام درطول زمان بازی را در دستور کارخود داشت اما سئوال مهم این است که برای انجام عمل پرسینگ درطول زیادی اززمان های بازی به چه چیزی درتیم است ؟

امروزه بازیکنان آموزش می بیند که ضرب آهنگ بازی را با افزایش ویا کاهش سرعت بازی کنترل کرده وبا استفاده ازاین روش حریف خود را کنترل کرده ودر یک سردرگمی تاکتیکی قرارداده تا این تناوب درضرب آهنگ وعدم تمرکز حریف باعث گردد تا با استفاده از روزنه ها ورخنه های بوجود آمده دردفاع حریف نهایت استفاده وبهره را برای پیروزی وموفقیت بدست آورند .

پیشرفت بازیکن

بازیکنان امروزی باید بدانند که نسبت به نسل گذشته می بایست دربخش مهارتهای فنی وتکنیکی قابلیت خود را افزایش دهند . بازیکنان امروزی باید دوره های آموزش فوتبال رابصورت علمی وآکادمیک از سنین نونهالی ونوجوانی آغازکنند ودرسنین جوانی آموزش های تکمیلی را نیز پشت سر گذاشته ودراین برهه از زمان قابلیت های اصلی فوتبال را که شوت زدن , سرزدن , دریبل کردن  را درسطح حرفه ای اجرا نمایند .

درسنین جوانی قابلیت  , آگاهی وفهم خود را از درک صحیح از تاکتیکهای مختلف فوتبال تقویت نموده وضمن اجرای دستورات مربی , خود بازیکن توانائی انطباق وهماهنگ نمودن خود را با سایر بازیکنان تیم فرا گرفته باشد .

بازیکنان جوان باید دارای شخصیتی قوی با قدرت ذهنی تحلیل گری بالا بوده و باید بتواند درشرایط سخت خود را کنترل نموده و در این شرایط قابلیت ارائه مهارتهای فنی خود را دربالاترین سطح داشته باشند .

عوامل موثر در فوتبال

همگان تصور دارند (بخصوص مردم عام ) که موفقیت یک تیم فقط در گرو داشتن بازیکنان خوب وکارآمد است , اما این تفکر بسیار مبتدی است زیرا مطمئنا درفوتبال دست آورد نهائی روابط بین بازیکنان , سرپرستان , مدیران , مربیان وسایر عوامل یک باشگاه است .

به همین دلیل است که در سطح اول فوتبال دنیا به مربیان تاکید می شود تا همکاران شایسته ای  برای انجام وظائف مختلف انتخاب نمایند تا بتوانند کارهای گوناگون ( اموراجرائی , رسانه ها , اسپانسر , فنی و…..) رابدرستی انجام دهند .

مربی :     مربی یک معجزه گر نیست ولی او قادر است که عوامل مربوط به کارکرد تیم را درنفوذ خود در آورده واز این راه تغییرات زیادی را در جهت بهبود کار فراهم کند .

رهبری :   یک تیم به چند رهبر در داخل زمین وبیرون زمین نیاز دارد . رهبر در داخل زمین یک شخصیت قدرتمند است که باید جایگاه خود را ثابت ومحکم حفظ کند. ا

وواسطه ورابط بین کادرفنی وبازیکنان است ( اما متاسفانه تعداد کمی از این نوع بازیکنان پیدا می شوند ) .

تیم :        هفت نوع بازیکن دریک تیم فوتبال وجود دارد شامل : رهبر , گل زن , سخت کوش (شش های تیم ) , بازی ساز , هافبک توپ بخش , بازیکن حمایت کننده , بازیکن محافظ

(( آ نچه ما مربیان باید بدانیم ))  

درحال حاضر مربیان درسطح دنیا به سه دسته تقسیم شده وقرارگرفته اند  

مربیگری آزاد : دراین شیوه از مربیگری راه کارهای دقیق ارائه نشده وکلیات به بازیکنان اعلام می شود

مربیگری هدایت کننده : دراین روش دستورات خاص ودقیق به بازیکن ارائه شده وبراساس همان هم انتظار عملکرد می رود .

مربیگری خلاق : شیوه وروش به بازیکنان ارائه شده امااجازه خلاقیت واستفاده بهینه به بازیکنان داده می شود .

فوتبال بسمتی درحرکت است که مربیانی که خلاقیت را در روش کارشان قرارده اده اند احتمال پیروزی وموفقیت آنها بیشتراست دراین روش , تمرینات این اجازه می دهد راه حلهای مختلفی در دسترس بازیکن ومربی قرارگیرد واین اوضاع وشرایط بازیکن راوادارمی کند که براوضاع مسلط شده وبرای فرار از تنگناهای بازی از حس نبوغ وخلاقیت خود استفاده نماید. دراین روش درحین تمرین مربی این اجازه را به بازیکن می دهد تا در حین تمرین با استفاده ازخلاقیت خود مشکلات وگره های کور بازی تمرینی را باز کند وبالطبع این تمرینات باعث می گردد تا توانائی بازیکن دراین بخش افزایش یافته ودرحین مسابقه تاثیر فراوانی را در شیوه بازی هر بازیکن بوجود آورد .

قدرت تاکتیکی

با توجه به اینکه نیاز هر تیم براین است تا برای هر بازی از یک سبک وسیستم استفاده نمایند ویا درحین یک مسابقه از یک سیستم وتاکتیک خاص دست کشیده وتغییر تاکتیک دهند , پس اهمیت تمرینات تاکتیکی وآموزش بازیکنان برای توجیه وپیشرفت دراین کار نقش کلیدی را ایفا می کند .

توان ذهنی

شاید بخش زیادی از فوتبال را بایست دراختیار توان ذهنی قرارداد واحساس اینکه دراین بخش فعالیت کمی صورت پذیرفته یی مورد نیست ,با آنکه فوتبال درسه بخش تکنیک , تاکتیک و شخصیت بازیکن آموزش داده می شود اما تمرکز دراین بخش ( توان ذهنی ) در درجه اهمیت بیشتری است .

آموزش بازیکنان خلاق وتکنیکی

حال که فوتبال به بالاترین سطح خود قرار گرفته وتیم ها به جهت نباختن وحفظ نتیجه سعی در ارائه فوتبالی بسته وسخت گیرانه بوده وبا بستن حفره های دفاعی سعی درگل نخوردن هستند وجود بازیکنان خلاق در این برهه از زمان کاملا احساس می شود زیرا این بازیکنان قابلیت وتوانائی تغییر هر نتیجه بازی را داشته وبا این خلاقیت خود فوتبال راجذاب تر وزیباتر می نمایند.

اما مربی با استفاده از توان وتجربه خودبایستی این بازیکن را با سایر بازیکنان تیم هماهنگ کند.

(( تیم پشت تیم ))  

الف ) گروهی که درمستطیل سبز قراردارند ( کادرفنی , کادر پزشکی , بازیکنان , کادر سرپرستی وتدارکاتی )

ب ) مدیران ومالکان , اسپانسرها , رسانه ها

ج ) مخالفان ودشمنان

حال به جهت رسیدن به موفقیت مربی بایستی باهمه توان تلاش نماید تا یک تیم پشتیبان وکامل وکارآمد را دربخش های مختلف ( کمک مربی ها, بدنساز , پزشک , فیزیو تراپ , سرپرست )

را انتخاب واستخدام کند وهمکاران او بایستی با انجام وظیفه خود به نحوه مطلوب در رسیدن به هدف اصلی سرمربی کمک نمایند .

سیستم وروش بازی

سیستم وروش بازی درفوتبال گذشته براساس سه خط دفاعی , هافبک و حمله ( خطوط سه گانه ) دسته بندی شده که میتوان به سیستم های ۲-۴-۴  , ۲-۵-۳  , ۱-۶-۳  , ۳-۴-۳  اشاره نمود.

امااکنون این خطوط سه گانه به چهارخط تغییر نموده وخطوط چها گانه راشکل داده است ۲-۱-۴-۳  , ۱-۳-۲-۴ , ۲-۳-۱-۴  , ۱-۲-۳-۴ 

اما این سیستم ها وروش های بازی می بایست براساس وضعیت تیم درحین مسابقه قابل تغییر باشد.یعنی اگر نیاز است یک تیم بازی خود راحین بازی وجود داشته باشدبه شکل دفاعی دنبال کند این قابلیت می بایست درحین بازی وجود داشته باشد  ویا اینکه بازی درشکل تهاجمی مورد نیاز تیم است تیم ها باید بتوانند روش بازی خودرا تغییر دهند .

درحین مسابقه یک تیم با سرعت بخشیدن به ضرب آهنگ تیمی خود وحفظ توپ درنیمه زمین حریف سعی  در رسیدن به دروازه حریف رادارد اما با  تغییر ضرب آهنگ وعوض کردن کارکرد به حریف اجازه می دهد حریف به آنها حمله کند سپس با استفاده از یک یا چند بازیکن بصورت دسته جمعی به سمت دروازه حریف ضد حمله می زند.

درفوتبال بازیکنان مفید که می توانند درچند پست بازی کنند نقش مهمی رادرتیم ایفا می کنند بازیکنان مفید کسانی هستند که به سرعت ودقت درانتقال از حالت دفاعی  به حمله وبالعکس مبادرت به این کارنموده و وظیفه خود را درهرحالتی به نحو احسنت انجام می دهند .

یک مهاجم سانتر می بایست ضمن ارائه بازی درهر قسمت از خط حمله باید توانائی لازم برای تحت فشار قراردادن مدافعین حریف را نیز داشته باشد چون در هر پرس وفشار که منجر به تصاحب توپ گردد تیم خود را درموقعییت استفاده از توپ برای حمله به تیم حریف قرارمی دهد

روش ها وانواع شیوه های دفاعی  

دفاع منطقه ای – دفاع من تومن –  دفاع ترکیبی

درارتباط با آموزش فوتبال روشهای منضبط وسخت گیرانه کارساز است ودراین روش آموزش توسعه دید نقش مهمی دارد . فوتبال مدسه ای برای پرورش بازیکنان دربخش فنی نیست بلکه تلاش برای تکمیل شخصیت آنان وآگاهی از فرهنگ ومسائل اجتماعی , درس زندگی و….اهمیت دارد . تلاش کنیم تمرینات را با کارهای تکنیکی شروع کرده که نه تنها پایه های ضروری پیشرفت بعدی بازیکنان جوان راشکل می دهد بلکه تمرینات تکنیکی ازلحاظ انگیزشی نیز تاثیر مثبتی در آنان دارد . بایستی دربخش های حرکت درفضا ,خروج وفراراز فشارحریف , اعتماد بنفس در زمان تصاحب توپ به تکامل وپیشرفت رسیده تا سپس در بخش های بعدی که تاکتیک های گروهی وآمادگی جسمانی است وارد شویم .

درسنین ۱۲ الی ۱۵ سالگی زمان افزایش سطح توانائی های جسمی وروانی بازیکنان است .

در سنین ۱۶ الی ۱۹ سالگی نیز مهارتهای تکنیکی وتاکتیکی به بازیکنان آموزش داده می شود .

سخنی ازاسطوره فوتبال جهان یوهان کرایف:

استعداد چیزی نیست که در سن ۲۵ سالگی بطور ناگهانی شکوفا شود , یک بازیکن خوب از دوران نوجوانی یک بازیکن خوب بوده است .

متاسفانه اشتباهات اغلب درمرحله پایه آموزش وتوسعه رخ می دهد . مربیان مسئول این عمل هستند , زیرا آنها فکر می کنند که با یک تیم حرفه ای مشغول  بکار هستند .

عملکرد تاکتیکی یک تیم ارتباط مستقیم به مهارتهای تکنیکی درکنترل توپ , کیفیت ارسال پاس , دریافت توپ اول دارد . برای ایجاد یک حرکت حمله ای ویا تغییر ضرب آهنگ بازی تقویت مهارتهای تکنیکی مهم واساسی بوده ودر نهایت مهارتهای ادراکی تمرکز , اعتماد بنفس , اعتقاد به عملکرد خوب وارتباط باسایر بازیکنان بستگی دارد .

اما کیفیت وسطح بازی تاکتیکی توسط تجربه بازیکن درحین تمرینات وموقعیت های رقابتی وتوانائی دربازی خوانی کسب می گردد, وحتی با مشاهده وتحلیل بازی فوتبال قابل گسترش است

  آمادگی جسمانی

فوتبال امروزی بر اساس میزان مسابقاتی که برگزار می شود طولانی تر از قبل است وحداقل یک تیم درسطح لیگ برتر ویک ایران بین سی تا چهل وپنج بازی برگزار می کند که هر کدام از این مسابقات بین ۹۳ تا۱۰۰  دقیقه بطول می کشد ومیتوان درخصوص بازیهای حذفی این سقف را تا ۱۲۸ دقیقه افزایش داد . میانگین واقعی زمان بازی در یک مسابقه از ۵۰ دقیقه بیشتر است که آمادگی جسمانی مناسب باعث افزایش توان اجرائی حرکات فردی می گردد .

برآورد گردیده که بازیکنان براساس موقعیت وپست بازی میزان سطح دوندگی آنها بشرح ذیل

۱-    مدافعان میانی بین ۸ تا ۱۰ کیلومتر

۲-    مدافعین وهافبکهای کناری بین ۹ تا ۱۲ کیلومتر

۳-    هافبکهای میانی بین ۱۱ تا ۱۲ کیلومتر

۴-    مهاجمین بین ۹ تا ۱۰

اما این میزان دوندگی در طول بازی به  شکل های مختلف صورت می گیرد که برای هر بازیکن متفاوت است اما بصورت عمومی میتوان میزان فعالیت بدنی ودوندگی را بدین شرح ذکر نمود .

الف ) ۵ تا ۶ کیلومتر بصورت راه رفتن یا دویدن آهسته ( باحداکثر ۶۰ تا ۷۰ در صد ضربان قلب )

ب ) ۲ تا ۳ کیلومتر بصورت دویدن با سرعت متوسط یا بیشتر ( با حداکثر ۸۰ تا ۹۰ درصد بیش ترین ضربان قلب )

ج ) ۵/۱ تا ۵/۲  کیلومتر بصورت دویدن شدید در آستانه بی هوازی بازیکن ( باحداکثر ۹۰ تا ۱۰۰ درصد بیش ترین ضربان قلب )

د ) ۵۰۰ تا ۷۰۰ متر دویدنهای شدید وبسیار سریع ( حدودا بین ۵۰ تا ۷۰ بار سرعت)

ذ ) ۳۰۰ تا ۴۰۰ دویدن بطرف عقب

ر ) ۱۵۰ تا ۲۰۰ بار مهارتهای فردی وبازی با توپ

ز ) ۱۵ تا ۳۰ بار پریدن در اشکال مختلف

ه ) ۳۰ تا ۵۰ بار بازی ۱ در مقابل ۱

ق) فرصت برای بازگشت به حالت اولیه وریکاوری بین ۱۵ تا ۳۵ ثانیه

 

با توجه به شکل بازی فوتبال فعالیتهای انجام شده در این رشته بسیار شدید وبصورت متوالی وتکراری است , لذا کار بر روی استقامت هوازی وبی هوازی وسرعت انفجاری از اهمیت زیادی برخورداراست . اهمیت کار آمادگی جسمانی وبدنی برهیچکس پوشیده نیست اما توصیه می گردد هنگامی که روی وضعیت جسمانی تمرین می کنیم تا آنجا که امکان پذیر است طراحی این تمرینات با استفاده از توپ بوده وچرا که توپ یک اصل مهم وضروری برای هر فوتبالیست است پس ایجاد تعادل بین تمرینات جسمانی با توپ وبدون توپ از اهمیت زیادی برخوردار است ((تاثیرات تمرینات استقامتی برای ورزشکار))

استقامت هوازی

الف ) کمک برای بازگشت به حالت اولیه ( ریکاوری )

ب ) به تاخیر انداختن خستگی در دوبخش جسمانی وروانی

ج ) افزایش مویرگها در داخل واطراف عضلات وبهبود گردش خون ( قلب )

د ) افزایش عمق تنفس وهمچنین تنفس کامل

ذ ) تقویت قدرت عضلانی عضله قلب

ر ) بهبود سیستم تولید گلیکوژن وافزایش تولید آن

ز ) سوزاندن چربی و کاهش وزن

ق ) عمل تعریق وبالطبع خروج مواد زائد بوسیله عرق کردن

استقامت بی هوازی

الف) افزایش ظرفیت دستگاه فسفاژن ودرنتیجه تاخیر در اسیدی شدن عضلات

ب ) انجام فعالیت شدید وبا زمان طولانی تر برای بازیکن

ج ) بالا بردن توان تحمل وسازگاری با اسید لاکتیک تجمع شده در عضلات

د )  افزایش بهره وری وکارکرد بازیکن درزمان دویدنهای شدید , طولانی , تحت فشار وتکراری (مکرر)

((جنبه های روانی ))

با اراده بودن , پرتلاش بودن , روحیه جمع گرائی وبا تیم بودن , تفاهم با اجزاء تیم , کوشش وتلاش برای پیشرفت فردی وتیمی تعدادی از رفتارهای روانی هستند که از بازیکنان درحین تمرین و مسابقه سر می زند . اما بعضی رفتارهای منفی نیز در زمانیکه شرایط برای بازیکن سخت می گردد از آنان بروز می کند مثل سر تکان دادن , دست تکان دادن درهنگام تعویض یا شکست , درگیری , بیان جملاتی در آن زمان , تردید در توانائی های فردی وتیمی , ترس از انجام درست دستورات تاکتیکی , نداشتن تمرکز وغیره .

درسطح مسابقاتی که تیمها از نظر فنی , امکانات و پتانسیل بازی بهم نزدیک هستند این بازیکنانی هستند که می توانند به برتری دست یابند که به وسیله برتری های ذهنی شان از بازیکنان حریف پیشی بگیرند .

دیدگاه ذهنی قوی یکی ازاین عوامل کلیدی در پرورش استعداد بازیکنان است .

فهرست رفتارهای ذهنی

اعتماد بنفس : ایجاد حس توانائی انجام هرکار در بین بازیکنان وهوشیاری دائمی از نکات کلیدی بوده و بازیکنان باید از ارزشهای خود بخوبی آگاه باشند , انها باید از عزت نفس زیادی برخوردار بوده وبرای حفظ این عزت نفس می بایست در تمام مدت عمر ورزشی خود تلاش کنند.

 

تمرکز , توجه , دقت : بازیکنان باید قادر باشند که توجه خود رامتمرکز کرده ونیازمند آن هستند که این تمرکز را برای مدت طولانی حفظ کرده وحتی لحظه ای از آن غافل نشده وهرگز در حین تمرین ومسابقه از انجام اشتباهات تکنیکی فاحش بپرهیزند . بازیکنان باید اطلاعات داده شده را توسط مربی دسته بندی نموده و در زمان مناسب ومکان مناسب پردازش کرده وآنرا اجرا نمایند .

پشتکار : آنها باید از روحیه رقابتی وروح مبارزه طلبی برخوردار باشند وبا شجاعت وشهامت در درگیریهای فیزیکی شرکت نموده واز نظر جسمانی این درگیری ها را تحمل کرده ونیرو وتوان فیزیکی خود را به معرض نمایش بگذارند . با تلاش وپشتکار در بخش توان فیزیکی خود را ارتقاء داده و در درگیری ها قوی وقدرتمند ظاهر شوند .

در خدمت تیم بودن : درورزش فوتبال تیم به عنوان کل مهم است واین اصل مهم فوتبال است بازیکنان نباید خودخواهانه بازی کرده ومنافع جمع را فدای منافع فردی خود کند آنها باید با حس همکاری وهمبستگی از خود نشان دهند واز انجام حرکات انفرادی خارج از تاکتیک های تیمی خودداری کرده واصل ارتباط را در ایجاد روح تیمی رعایت کنند .

رقابت : اگرورزشکاری علاقه به مسابقه دادن نداشته باشد یعنی میل به پیروزی ندارد . آنها باید روحیه مبارزه ورقابت را در خود نشان دهند وتمایلبه پیروزی از حریف مستقیم وکسب امتیاز ازاو واجب است و بازیکنان می بایست تلاش کنند توانائی های بهتر کردن روحیه مبارزه خودشان را افزایش دهند .

 میل به پیشرفت : آنجا که بازیکن احساس نمود که همه چیز را می داند وهمه کارها را می تواند انجام دهد ودیگر نیاز به آموزش ندارد پس میل به رشد وارتقاء وپیشرفت در او مرده است . بازیکنان باید بخواهند که در هر زمان ودر هر مکان یاد بگیرند . انها مدام می بایست درخصوص وضعیت فوتبال خود از خودشان سئوالاتی را بپرسند . هیچکس بهتر از خود او نقاط ضعفش را بهتر نمی شناسد پس با جدیت بدنبال رفع نقاط ضعف بوده وهیچگاه نباید از چیزی که بدست می آورد راضی باشد.

 مقاومت در برابر استرس : توانائی و وفق با شرایط محیطی بخصوص شرایط سخت در عملکرد بازیکنان تاثیرگذار است آنجا که شرایط مسابقه حساس می شود ویا شرایط برای بازیکن و تیم سخت است بازیکن بایستی دربالاترین سطح بازی کند وبرترس واسترس خود غلبه نماید . او باید بر احساسات خود غلبه وآنرابخوبی کنترل نماید.

 خویشتنداری : بازیکن همیشه باید برخشم خود فائق آمده و آنرا در رفتار خود نشان ندهد ودر شرایط سخت خویشتنداری اهمیت داشته ورفتارشان بگونه ای باشد که ضمن ارائه بالاترین سطح کیفی فنی باعث ایجاد انگیزه وهمچنین اعتماد به نفس در سایر همبازیها شده واز طرفی باعث افت روحی وروانی حریف نیز گردد.

ما باید بیاموزیم که در هنگام خشم وعصبانیت قادربوده بهترین تصمیم را برای بهبود شرایط تیمی بگیریم .

 ریسک پذیری : بازیکن نیازمند قوه تخیل , خلاقیت و نوآوری بوده وآنها باید این توانائی را داشته باشند که در وضعیت های دشوار را پشت سر بگذارند و بخوبی از این مرحله عبور کنند.

 استقامت روانی : بازیکنان بایستی توانائی تکرارتلاش های خود را داشته و درانجام این تلاشها استقامت نموده وبا سر سختی واراده تصمیمات خود را تکرار نمایند . حتی درهنگام شکست باید پشتکار داشته وناامید نشوند در حین مسابقه ودر حین تمرینات در برابر خستگی مقاومت نموده وآنها خستگی را از پای در آورند وبا تسلیط برخود بر اوضاع مسلط شوند .

 افزایش انگیزه , پیشرفت شخصی : آنها باید بدانند که تلاش وممارست وکوشش آنها باعث موفقیت آنها در آینده شده آنها باید رابطه ی روشنی بین کارائی وپتانسیل خود یافته وبا اراده و جدیت در تمرینات در جهت پیشرفت شخصی خود کوشا باشند .

 

4 پاسخ به کتاب مربیگری فوتبال FIFA

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + هفت =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

خرید vpn