تازه ها
عضویت در خبرنامه

12341

آمار سایت
  • بازدید امروز: 235
  • بازدید دیروز: 672
  • بازدید هفته: 3770
  • کل بازدیدها: 2760251

11موارد کلیدی که یک مربی باید در مدارس فوتبال رعایت کند :

الف) آغاز تمرین بر حسب امکان با حضور تمامی فوتبال آموزان
زمانیکه که فوتبال آموزان یکی پس از دیگری در زمین حاضر می شوند، مربی می تواند برای سرگرم کردن فوتبال آموزان، توپ ها را بین آنها پخش کند، مشروط بر آنکه یک مراقب در رختکن بماند، بدینوسیله هیچ اتلاف وقتی صورت نخواهد گرفت.
ب) صحبت قبل از شروع تمرین
مربی باید تمام فوتبال آموزان را جمع کرده و از آنان خواهش کند تا برای زمان کوتاهی بازی را کنار بگذارند. آنگاه از آنان در مورد وضعیت جسمانیشان سوال نماید (سرماخوردگی ، سرفه، احساس خستگی ، سستی و غیره) و یا اگر کسی می خواهد با او صحبت کند. باید توجه داشته باشد که این مکالمه موجب اتلاف وقت نشود، چرا که بیشتر فوتبال آموزان بی تاب و مشتاق به شروع تمرین هستند.
ج) اطلاعات لازم در مورد هدف و محتوای تمرین
صحبت با فوتبال آموزان پیش دبستانی باید بسیار مختصر و انگیزه بخش باشد (مثلا بگوید: امروز برایتان چند بازی خیلی جالب آورده و مطمئن هستم که همهٔ شما از آنها خوشتان می آید). در مورد فوتبال آموزان بزرگتر مربی می تواند با اشاره به بازی گذشته و یا تمرین آخر، نکاتی را در مورد ارتقا فوتبال آموزان به آنان گوشزد کند و اینکه چطور در تمرین امروز می توان آن نواقص را از میان برداشت.
د) توضیحات به شیوه ای بسیار ساده و قابل فهم برای فوتبال آموزان
در هنگام توضیح مربی باید دو نکتهٔ بسیار اساسی را مورد توجه قرار داده و در صورت لزوم فوتبال آموزان را جمع کرده تا تمرین یا بازی بعدی را برای آنها توضیح دهد.در این زمان او باید توجه داشته باشد که در هنگام دادن توضیح، همهٔ فوتبال آموزان او را ببینند و یا به عبارتی او همه را ببیند و هیچ کس بازی نکند. نمایش یا هرگونه توضیح ساده باعث می شود که نکات مطرح شده در بازیهای بعدی در ذهن آنها باقی بماند.
هـ) بازی کردن مربی با فوتبال آموزان در صورت امکان
توصیه می شود هر از گاهی مربی خود نیز همراه فوتبال آموزان بازی کند، البته در حد متعارف و نه بیش از آن. بدینوسیله او به فوتبال آموزان می فهماند که جزئی از تیم است و به بازی آنها علاقمند است. به خصوص فوتبال آموزان تازه وارد از طریق دیدن به سرعت و به بهترین نحو مراحل فراگیری را پشت سر می گذارند.
و) فراهم ساختن زمینه برای پرورش استعداد
در کنار اصل “فراگیری از طریق نشان دادن” مربی باید اصل “فراگیری از طریق وا گذاری مسئولیت و وظیفه” را نیز مد نظر قرار دهد. بدین صورت فوتبال آموزان می توانند راه حل های خود را برای حل وظایف محوله پیدا کنند که این باعث شکوفایی حسّ خلاقیت و استعداد آنها می گردد.
ز) خودداری از غلط گیری سریع فوتبال آموزان
مربی باید فوتبال آموزان را در هنگام بازی و تمرین طوری زیر نظر داشته باشد که آنها متوجه نشوند، چرا که این مساله می تواند فوتبال آموزان، به خصوص فوتبال آموزان حساس را بی اعتماد سازد. مربی زمانی باید به اصلاح اشتباه فوتبال آموزان بپردازد که کودک پس از چندین سعی و تلاش نتوانسته باشد به تنهایی به حل مشکلش نائل گردد.
ح) تصحیح عمل تک تک فوتبال آموزان و یا تصحیح گروهی عمل آنان؟
در صورت متفاوت بودن اشتباهات تمرینی، باید روش فوتبال آموزان را به صورت تک تک اصلاح نمود لیکن اگر یک اشتباه از طرف تعداد بیشتری از آنان سر زد ، آنگاه مربی می تواند آن خطا را بصورت گروهی اصلاح نماید.
ط) توجه به ایجاد انگیزه در فوتبال آموزان هنگام بازی و تمرین
قاعدتاً فوتبالیستهای کوچک با اشتیاق بیشتری تمرینها را دنبال می کنند. ولی بعضی اوقات نیز آنها یک نوع بی حوصلگی را در تمرینهای خاصی از خود نشان می دهند. در اینطور مواقع مربی باید از خود بپرسد:
آیا این تمرین برای فوتبال آموزان نامناسب است (مثلا زیاد به بازی نزدیک نیست؟)
آیا این تمرین، زیادی سخت و یا زیادی آسان است؟
آیا فوتبال آموزان بقدری خسته هستند که قادر به فراگیری نکات تازه نیستند؟
آیا فوتبال آموزان می توانند خود را با شرایط تمرین وفق دهند؟
می توان این تمرین را تغییر داد؟
ی) فرق نگذاشتن بین فوتبال آموزان
مربی نبایستی بگونه ای رفتار نماید که فوتبال آموزان استنباط کنند فقط یک یا معدودی از آنان مورد توجه مربی قرار گرفته اند. او باید با همهٔ فوتبال آموزان قوی و ضعیف برخوردی یکسان داشته باشد، چرا که تحسین و تشویق وی برای ایجاد انگیزه در همهٔ فوتبال آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است.
ک) تغییر برنامه تمرین
در صورت لزوم، برای مثال اگر:
تمرین دیرتر از موعد مقرر شروع شود
اجرای یک تمرین امکانپذیر نباشد، باید قطع شود تا تغییرات لازم انجام شود (صحبت با کل اعضای تیم، تکلیف جدید، ابعاد زمین بازی، وسایل)
یک مرحله از بازی و یا تمرین بیشتر یا کمتر از زمان برنامه ریزی شده بطول انجامد
ـ فوتبال آموزان نیاز بیشتر یا کمتری به استراحت داشته باشند (شرایط جوی را در نظر داشته باشید)، و یا اینکه فوتبال آموزان به نوشیدنی احتیاج داشته باشند
فوتبال آموزان خواستار انجام یک یا بخشی از تمرین خاصی باشند
ل) نصب و جمع آوری وسایل تمرین به صورت دسته جمعی
فوتبال آموزان باید مربی را کمک کنند. او باید توجه ویژه داشته باشد تا فوتبال آموزان با وسایل کاملا با دقت و به درستی رفتار کنند. فوتبال آموزان باید در تمام طول تمرین در نصب و جمع آوری وسایل تمرین همکاری کنند. بعنوان مثال اگر توپی گم شده باشد باید همگی به دنبال آن بگردند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 − چهار =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>